Transport towarów, częstokroć nader wielkich, z jednego położenia w inne, od zamierzchłych czasów stanowił duży ambaras. Tym był bardziej natężony, im dystans a także ilość ładunku większa. Wspólnie z przebiegiem wiedzy, wzrastają również opcje przewozowe. Niemniej jednak przebiega to w parze z wzrastającym zapotrzebowaniem. Przy przewozach z kontynentu na kontynent, nagminnie na dystanse mniej więcej tys. kilometrów stale najrozsądniejszą opcją pozostaną statki. Przewozy lotnicze pozostają wprawdzie błyskawiczne, ale ich opcje przewozowe są ograniczone, zaś koszta znaczne. I wydaje się bardzo ważnym impulsem, za tym, ażeby towary, przede wszystkim te masowe przesyłać przez morza. To wywołuje, iż jest konsekwentne dążenie do konstrukcji gigantycznych okrętów, jakie będą wprawdzie kosztowne, ale na dłuższą metę, dzięki większym możliwościom przewozowym, w wyższym stopniu korzystniejsze. Takie wielkie statki opanowały współcześnie najbardziej znaczne prądy morskie na ziemi. Kursują wzdłuż nich gigancie tankowce, które transportują dziesiątki tysięcy ton nafty. Pływają masowce, zabierające na pokład setki tysięcy ton węgla, jęczmienia jak również pozostałych produktów. Pływają również statki potrafiące przewieźć na pokładzie tysiące aut. Kaliber tychże statków sprawia, że nie wszystkie porty mają możliwość przyjąć te najogromniejsze pływające kolosy. Jednakże coraz to większa ilość miast dostosowuje się do ich przyjmowania.