Przesyłka ładunków, najczęściej tych nader dużych, z jednego miejsca w inne, od wieków stanowił pokaźny ambaras. Tym był większy, im odległość oraz zakres przewozu była znaczniejsza. Wspólnie z biegiem techniki, wzrastają także alternatywy przewozu większych ilości. Ale przebiega to w parze z wzrastającym zapotrzebowaniem. Co powoduje, że jest ciągle zapotrzebowanie na możliwie komfortowy transport towarów. Transportując z jednego kontynentu na kontynent, nagminnie na odległości plus minus tysięcy km nieustająco najrozsądniejszą opcją są statki. Przewozy lotnicze pozostają wprawdzie błyskawiczne, ale ich opcje przewozowe pozostają zawężone, a koszta ogromne. I jest niezmiernie istotnym impulsem, za tym, żeby artykuły, w szczególności te drobnicowe przesyłać oceanem. To wywołuje, że znajduje się konsekwentne staranie do konstrukcji coraz to większych okrętów, które są wprawdzie droższe, jednakże w odległym horyzoncie czasowym, dzięki większym możliwościom transportowym, w wyższym stopniu przyjazne. Takie duże statki zajęły współcześnie największe kursy żeglugowe na ziemi. Kursują wzdłuż nich gigantyczne tankowce, które transportują dziesiątki tyś. ton ropy. Kursują masowce, biorące pod pokład setki tys. ton koksu, zboża i innych towarów. Pływają również statki potrafiące przewieźć na pokładzie wiele tysięcy aut. Monumentalność tychże okrętów wywołuje, iż nie wszystkie miasta portowe mają możliwość przyswajać te najbardziej znaczne giganty. Niemniej jednak coraz to więcej portów dostosowuje się do ich przyjmowania.