Spedycja artykułów, często niezwykle wielkich, z jednego położenia w inne, od wieków stanowił istotną trudność. Tym większą im dystans a także ilość przewozu była znaczniejsza. Jednakże upływa to w parze z wzrastającym zapotrzebowaniem. Co czyni, że istnieje bez ustanku potrzeba na w miarę utylitarny fracht. Transportując z jednego kontynentu na kontynent, nagminnie na dystanse z grubsza tyś km ciągle jedyną akceptowalną alternatywą znajdują się statki. Samoloty pozostają szybsze, ale ich możliwości przewozowe pozostają ograniczone, a koszta znaczne. I wydaje się bardzo ważkim argumentem, za tym, by towary, szczególnie te o charakterze masowym przesyłać przez morza. To czyni, że jest odwieczne zmierzanie do kreacji jak największych transportowców, jakie pozostaną co prawda droższe, lecz na dłuższą metę, dzięki większym możliwościom przewozowym, z większym natężeniem ekonomiczne. Takie wielkie statki zajęły aktualnie największe prądy morskie świata. Pływają po nich monumentalne tankowce, które wożą dziesiątki tyś. ton ropy. Krążą masowce, zabierające pod pokład dziesiątki tyś. ton rudy żelaza, jęczmienia oraz innych towarów. Pływają także statki potrafiące przewieźć na pokładzie tysiące pojazdów. Kaliber tychże statków sprawia, iż nie wszystkie porty mają możliwość dopuścić te największe pływające kolosy. Niemniej jednak coraz to więcej portów dostosowuje się do ich przyjmowania. Ponieważ z biegiem lat przybywa takich statków.