Transport artykułów, nierzadko niezmiernie dużych, z położenia w inne, od setek lat stanowił istotną trudność. Tym bardziej natężony, im dystans oraz skala ładunku większa. Jednakże wiedzie to w korelacji z większym zapotrzebowaniem. Co wywołuje, że istnieje ciągle zapotrzebowanie na możliwie praktyczny przewóz. Przy przewozach z kontynentu na kontynent, często na odległości mniej więcej tysięcy kilometrów nieustająco najrozsądniejszą możliwością są statki. Przewozy lotnicze są szybsze, ale ich możności przewozowe pozostają ograniczone, a koszta znaczne. To sprawia, iż znajduje się trwałe zmierzanie do budowy ciągle większych transportowców, które są co prawda kosztowne, lecz na dłuższą metę, dzięki większym możliwościom transportowym, w wyższym stopniu przyjazne. Takie wielkie statki zajęły w tej chwili najbardziej znaczne szlaki żeglugowe świata. Krążą po nich gigantyczne statki do przewozu ropy, jakie wożą dziesiątki tysięcy ton nafty. Pływają również statki zdolne przewieźć na pokładzie wiele tysięcy samochodów. Wielkość tychże okrętów owocuje, iż nie każde miasta portowe są w stanie zaakceptować te największe pływające kolosy. Jednakże coraz to więcej portów dostosowuje się do ich obsługi. Bo z biegiem lat rośnie liczba takowych statków. I będą one niewątpliwie przyszłością przewozów morskich na potężną skalę.