Statki kojarzą nam się z jednostkami pływającymi po wodach. Takie kursy nazywamy wówczas rejsami. Statki służą głównie do transportu. Mogą bowiem przewozić zarówno ludzi, jaki wszelkiego rodzaju towary, czy to w postaci materiałów budowlanych, kontenerów, czy na przykład samochodów. Punktem docelowym każdego statku jest port. Jedną z korzyści dla pasażerów podczas rejsu jest możliwość zakupu towarów za niską cenę podczas zacumowania statku w porcie, gdzie obowiązuje strefa wolnocłowa. Jest to przypadek spotykany wyłącznie w niektórych portach morskich i lotniczych. Jeżeli chodzi o rozmiary tych maszyn, to mogą to być konstrukcje zarówno niewielkie, jak bardzo ogromne, robiące wrażenie. Statek pomimo swej potężnej masy jest w stanie utrzymać się na wodzie, dzięki maszynom, które wprawiają go w ruch. Prędkość, jaką osiąga taka jednostka liczona jest nie w milach, czy kilometrach, a w węzłach. Każdy statek charakteryzuje się też określoną wypornością, choć ta najczęściej odnosi się do okrętów wojennych. Ta wyporność to masa wody wypartej przez zanurzoną część statku. Liczona ona jest w tonach i w głównej mierze określa wielkość okrętu i jego ładunek całkowity. Nie należy jej jednak mylić z nośnością, która określa zdolność przewozową maszyny, wraz z ładunkiem i załogą, a także zapasem paliwa, prowiantu i innymi rzeczami znajdującymi się na statku.