Od momentu, gdy tylko człowiek zaczął opanowywać cały świat, jedną z najważniejszych idei, która była zawsze niezmiernie ważna, była ta powiązana z przemieszczaniem się. Na równych terenach sytuacja była względnie lekka. Narody, jakie podołały, budowały drogi, dzięki jakim mogły się błyskawicznie transportować z jednego miejsca w to, gdzie to było potrzebne. Inne zmuszone były korzystać z dróg gruntowych, nader podatnych na warunki klimatyczne jak również podlegających szybkiej erozji, przez co nie zawsze zdołały z je wykorzystywać. To skądinąd stanowiło o doniosłej sile państwa rzymskiego ponad innymi i stało się jednym z powodów jego do tego stopnia długiego rządzenia nad tak ogromną połacią Europy, Azji i Afryki. Ale sprawa była bardziej złożona, gdy kontynent aż do jakiego chciano zawitać był niezmiernie w oddali, był nieznany, bądź zlokalizowany był za morzem. Szkopułem było wtedy nie tylko przemieszczenie się w to miejsce, ale także wzięcie trafnie obszernego ładunku ze sobą. W takiej sprawie całkowicie potrzebne były statki. Dzięki którym można by było pokonać morze. Narodziny żeglugi nie były proste, albowiem erudycja umożliwiła na konstruowanie łodzi niewielkich a także takowych, które sprostały pływać jedynie blisko wybrzeża Dopiero z upływem lat wszczęły budować się jednostki i okręty coraz większe i coraz to z większym natężeniem odporne na wymagające warunki, jakie można było natknąć się na morzu. To sprawiło, że było potencjalne docieranie do jeszcze odleglejszych obszarów. I zabieranie na pokład ze sobą dużej miary artykułu, lub zaopatrzenia.